Bienvenidos!!

Maries resa till Chile

19/2 - 24/3 2005

Hej!

Den h舐 sidan har jag skapat f att ber舩ta om min resa till Chile och Brasilien. H舐 kommer ni kunna l舖a om min resa och se bilder fr蚣 st舁len jag beser!

~Marie~

[maila mig]

[foton]

17/2 2005

Packning, st臈ning och fberedelser inf resan!!

21/2 2005

Soligt Santiago med ca 30 キC varme...

Hola!! Igar kom jag fram till Santiagos flygplats efter en lang men ok resa (lyckades sova mesta tiden av resan). Quinti och Carlos motte mig och vi akte direkt hem till Roberto. Roberto bjod pa "pisco sour" (chilensk specialit・ som fordrink och sen fick vi empanadas, kyckling, farska gronsaker och Gato blanco! Jenny (Kais fd flickvan) kom med "pai de limon" som en overaskning, sa det blev en riktig chilensk festmaltid. Nar jag fatt en dusch tog vi en promenad i Santiago till en marknad med chilenskt hantverk, vi kopte med och lite snacks och dricka och gick sen hem till Roberto igen dar vi pratade och lyssnade pa nya "latino-hits" sa att jag skulle bli uppdaterad :) Spanskan flyter pa ok och det kanns nastan som jag bara varit harifran under nagra veckor. Nu ska vi ut pa stan for att senare ikvall mota upp Bogdan, Patrick mfl. Imorgon borjar vi nog rora oss mot Valpara﨎o. Soliga halsningar Marie :)

23/2 2005

Quilpu・ Valpara﨎o och Vi del Mar

Igar akte Carlos tillbaka till Valpara﨎o, jag Qiuinti och Roerto besokte Pablo Nerudas hus i Santiago. Det bestar av tre delar som ar helt olika, otroligt id駻ikt och vackert! Vi bekantade oss med omradet Bella Vista  dar vi at en god lunch; kycklingfile med farska gronsaker, stekt potatis och chilenskt vin. Vi promenerat lite i omradet Bella Vista och pa kvallen tog jag och Quinti bussen till Quilpu・dar vi togs emot av Quintis familj (som numera aven inkluderar en liten "perrita" ;en liten yorkshireterieier) och deras nya lagenhet. Idag har vi varit i Valparaiso och handlat massor av frukt och gronsaker pa marknaden, hur billigt och gott som helst! Solen stralar, men vinden flaktar och klimatet ar skonare an i Santiago. Nu i em ska vi bege oss en stund till stranden och planen for kvallen ar att ga till Caf・Journal som ar en av de mest populara pubarna bland studenter i Vi....una cerveza de Escudo, Cristal eller Kunstman ska nog kunna slacka torsten :) Forhoppningsvis kommer vi aven Cynithia och hennes kille fran Guatemala. Ska forsoka lagga upp lite foton och skriver mer senare, nu vantar playan...

28/2 2005

Hola chiquillos!!  Nu har jag varit i Chile i en hel vecka - tiden rusar! Finns lite foton nu fran Santiago och Valpara﨎o om ni inte redan hunnit se dem. Tyvarr har vadret blivit samre och det ar mulet men fortfarande ganska varmt. Har besokt playan vid ett par tillfallen nar solen stralat. Turistsesongen borjar ta slut sa standerna ar inte sa packade med folk som de varit tidigare. Jag har aven spenderat en del tid i Vi och varit pa marknader mm. Kvallen pa Caf・Journal var lyckad!! De har byggt om en del sen jag var dar sist men samma rockiga stamning, mycket folk och cerveza. Min mage var inte sa lycklig over alla nya konstigheter den fatt i sig, sa salsan som var plannerad pa torsdagskvallen blev installd. Pa fredagen madde jag fint igen och vi tog en svang till playan och Vis shopping. Da Quintis familj var borta pa kvallen passade vi pa att bjuda hem ett gang kompisar som jag bjod pa snaps, vilket var uppskattat men svar-drucket :) I lordags blev det aventyr till Santiago igen for att ga pa konsert med "la oreja de van Gogh", en spansk popgrupp. Det var riktigt bra!! Extremt mycket folk sa vi sag knappt scenen men som tur var hade de storbildsskarmar uppsatta. Vi inkvarterade oss hos Roberto som gastvanligt tog emot oss och atervande till Quilpu・igen igar em. For att njuta av semestern akte jag pa kvallen ner till strandpromenaden i Vi och drack en margarita med farsk persika tillsammans med en kompis. Idag ar det mulet sa jag tankte ta en svang pa stan innan jag ska traffa Cynthia i em. Njut av snon i Sverige och kasta en snoboll extra at mig! Hasta luego!

5/3 2005

Sol y Carrete en Concon...

Jag har nu flyttat ifran Quilpu・hem till en Alvaro (el Gato) i Concon som ligger langs kusten en bit norr om Vi del Mar. Solen stralar och idag ar det narmare 30 grader. I mandags kvall traffades jag, Quinti och Cynthia (mina basta tjejkompisar har) pa Caf・Journal dar vi drack Kunstman och prata ikapp aren som gatt. Pa tisdagen akte jag till universitetet dar jag har pluggat, jag traffade Virginia som ar engelsklararinna och som hjalpte mig mycket min forsta tid i Chile. Jag gick aven och halsade pa Don Jaime som ar professor pa maskinistitutionen och ansvarade for mitt utbytesar. Passade pa att kanna stamningen pa universitet och ta en svang forbi polen. Traffade sen Alvaro helt oplannerat och hangde med hans gang som satt i universitetets valkanda park for att dricka ol och njuta av solen...Pa kvallen firade vi att Quinti har fatt jobb med att ata completos (varmkorv med avokado. tomat och mayo) och dricka skumpa hemma hos Belen. I onsdags var det soligt och jag akte till standen och tog mig tom ett dopp i det svala stilla havet och pa kvallen traffade vi Quintis kursare. I gick jag upp tidigt for att ta tillvara pa solen (som stralade i Quilpu・ och akte till stranden i Vi, men dar var det helmulet...Igar fick jag en guidad tur hos kustbevakningen av Carlos som voluntararbetar dar och vi at sen en lyxig lunch pa deras restaurang till specialpris (3 ratters for ca 75kr!) Fredagskvallen blev Valpara﨎os uteliv med ett aterbesok till "el Playa" som ar en valkande pub bland studenter har... Idag fyller Alvaro ar - Hurra! sa till kvallen blir det fodelsedagsfirande och imorgon ska jag fa anvanda mina klatterskor igen!! :-)

16/3 2005

Concon -Valpo -Santiag -Sau Paulo -Lagoa i Brasilien

Ojojoj...tiden har rusat den sista veckan i Chile... jag ar nu framme i Lagoa nara Florianopolis i Brasilien, har lamnat mitt overviktiga bagage hos Lovisa och ska ta mig till playan for att vilia lite...solen stralar och det ar sakert 35 grader varmt!! Forra veckan i Chile var jag och klattrade tva ganger, en eftermiddag med Lucas vid la roca oceanica, som ligger nara Concon. Pa torsdagen akte jag Alvaro och Lucas till las Chilcas som ar ett omrade med rodbruna klippor och massor av klattermojligheter! Hur kul som helst!! Onsdagskvallen tillbringades pa Café Journal, torsdagen blev lung och vila efter en hel dags klattrande. Pa fredagen osregnade det ! och jag tog mig till Valparaiso for att halsa pa Cynthia, hennes pojkvan fran Guatemala och hennes familj dar de bor uppe pa en av kullarna. Vi tittade pa en Chilensk film "Machuca" som handlar om aret 1973 i Chile, sen at vi "sopapillas" som ar friterade sma plattar bakade pa pumpa, vilket ar en tradition nar det regnar. Pa kvallen akte vi ner till en mexikansk restaurang i Viña dar vi traffade Alvaros gang. Senare kom Quinti och hennes gang och vi gick alla vidare till en dans-pub, dar vi fick lara oss danserna till de senaste latino-hitsen men en av bartenderna som dansledare med mic, vilket kandes mer som man var pa aerobics an pa natt-klubb :) Pa lordagen at vi Casuela de pavo hemma hos Alvaro och pa kvallen var jag pa grillfest med Quinti och co, for att sen aka till Valparaiso och traffa lite andra kompisar. Sondagslunch med Alvaros familj "pastel de choclo" riktigt gott! det ar som en gratang med kottfars, kyckling, russin, oliver, kokt agg och ett overdrag av en majs-massa. Jag blev bjuden till Cynthia for att "tomar once" (ata kvallsmat) och blev bjuden pa akta varm choklad fran Guatemala - sott men gott! Pa kvallen var det dags for att ta avsked av nagra vanner pa favorit-haket Café Journal. Mandagen forsokte jag hitta lite kul sovenirer att ta hem till Sverige och at "chorriana" i Valparaiso. Pa eftermiddagen foljde jag med Cynthia for att halsa pa hennes fd "fadder-syster" som bor med 4 andra barn och 2 vuxna i ett litet hus som till ytan ar mindre an mitt studentrum, i ett av Valparaisos fattigare omraden...det var en upplevelse, men tyvarr var flickans mamma allvarligt sjuk, vilket gjorde det hela lite jobbigt. Pa kvallen traffade jag Quinti och Carlos for att umgas lite innan jag i tisdags morse tog bussen till Santiago for att gora en sista shoppingtur innan jag reste vidare till Brasilien igar. Resan hit var ett aventyr da de skjutit fram mitt flyg tva timmar, vilket gjordet att jag knappt skulle hinna med sista bussen fran Sau Paulo till Florianopolis. Som tur var gick allt smidigt och med lite vilja att forsta portugisiskan lyckades jag ta mig till bussen sa att jag kom fram ca 4 min innan avgang! Nu ska jag till playan och vila upp mig....Hasta luego!!

22/3 2005

Florianopolis

Brasilien ar varmt, fuktigt och harligt! Fullt med surfare och valtranade manniskor pa stranderna - vilket tydligen ar en trend har i Florianopolis. Jag och Lovisa traffade ett lite mer avslappnat gang bestaende av nagra brasilenare och tyskar som haller till pa hennes universitet nar de inte ar pa stranden eller surfar. Lovisa har akt hem och jag har flyttat till Antje, en tysk kompis som ocksa laser pa universitetet har. Vi har atit massor av god brasiliansk mat och testat ett antal farskpressade joser och caipiriñas. Imorgon blir sista dagen pa stranden for att pa onsdag ta flyget tillbaka mot Sverige...

24/3 2005

Floripa - Sao Paulo - London

Todo bien!! Nu sitter jag pa flygplatsen i London och vantar pa min sista flygning tillbaka till Stockholm... Veckan i Florianopolis gick valdigt fort! Jag spenderade dagarna pa stranderna: sondagen gick vi en promenad for att komma till en liten undanskymd strand tillsammans med Antje och nagra kompisar till henne. De andra dagarna hangde jag med det tysk-brasilanska ganget till nagra surfstrander vilket var valdigt kul! Tyvarr blev det ingen surfing for min del, men jag njot av sol och bad. Vadret var oftast fint pa formiddagarna men blev mulet eller regn fram pa eftermiddagen. At nord-brasiliansk mat pa ett litet charmigt familje stalle dar tjejen som serverade var bara 11 ar! Fick aven njuta av farska rakor, bade hemlagat hos Chico (en av brasilenarna) och pa restaurang. Igar tog jag ett flyg fran Floripa till Sao Paulo for att slippa 11 timmar i buss innan den 11 timmars langa flygresan hit... nu vantar bara flyget till Stockholm, sa snart ar jag hemma igen! Oj vad fort 4,5 veckor kan ga!! Hasta la vista!